Zespół Placówek Specjalnych w Praszce zajęcia z Integracji Sensorycznej prowadzi od 2016 roku. Do tej pory ta przynosząca dobre efekty forma zajęć odbywała się w trzech salach, bardziej na zasadzie wciskania się w wolne miejsca, niż w pełnym wymiarze. Od kilku tygodni wszystko uległo diametralnej zmianie, bo placówka poprzez reorganizację sal i dostępnej przestrzeni wygospodarowała miejsce na pracownię Integracji Sensorycznej z prawdziwego zdarzenia.
Sala została doposażona w specjalistyczny sprzęt, co pozwala na jeszcze efektywniejszą pracę w dzieckiem z wieloraką niepełnosprawnością.
Mamy bardzo dobry sprzęt, ale dotąd nie był on we właściwy sposób wykorzystywany – mówi Marzena Smugowska, dyrektor Zespołu Placówek Specjalnych w Praszce. – Teraz dzięki pozyskanym środkom i ze względu na czas (brak zajęć spowodowanych stanem epidemicznym – dop. red.) udało się ten sprzęt zgromadzić w jednej sali i nareszcie ta pracownia wygląda tak, jak powinna, a same zajęcia mają szansę przebiegać w sposób prawidłowy. (…) Mieliśmy dotąd problemy organizacyjne i przygotowanie się do tych zajęć wymagało wiele dodatkowej pracy. Trzeba było wynosić jeden sprzęt, robić miejsce, przynosić sprzęt właściwy. Dzieci w tym czasie musiały przenosić się na inne zajęcia do kolejnej Sali, to było dużym utrudnieniem.
Bardzo cieszę się z tej sali, bo w końcu można pracować „pełną parą” – nie ukrywa zadowolenia Patrycja Pychyńska-Smugowska, fizjoterapeutka, terapeutka SI. – Jest to duża sala, więc dzieci też są zadowolone. Jest dużo sprzętu, dużo wrażeń. (…) Zajęcia mają charakter zabawy naukowej. Zadania, które stawiamy przed dzieckiem nie są ani za łatwe, ani za trudne, ale stanowią wyzwanie. Wyzwala to wiele sytuacji adaptacyjnych, ale jednocześnie nie zniechęca dziecka do dalszej pracy.
Jest więc sporo ćwiczeń równoważnych, koordynacyjnych, manualnych, zajęć poprawiających propriocepcję (zmysł orientacji ciała w przestrzeni), układ przedsionkowy, motorykę dużą i małą. Ćwiczymy także węch, smak, i wzrok. Tu naprawdę nie sposób siedzieć bezczynnie. Dzieci uwielbiają takie zabawy, radzą sobie z nimi znakomicie – dodaje prowadząca zajęcia Patrycja Pychyńska-Smugowska.
A będzie jeszcze ciekawiej i efektywniej, bo placówka wzbogaci się niebawem o kolejne elementy wyposażenia.
Od września ubiegłego roku realizujemy projekt „Super przedszkole – super przedszkolaki w gminie Praszka”. To dzięki temu projektowi w najbliższym czasie placówka dostanie specjalistyczny sprzęt do doposażenia tej sali – mówi Agata Ladra, wicedyrektor Zespołu Placówek Specjalnych w Praszce. – To będzie sprzęt do rozwijania u dzieci doznań wielozmysłowych, czyli dotyku, wzroku, słuchu i węchu, a także dalszego rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej. W ramach projektu dzieci w przedszkolach mają dodatkowe zajęcia. Doposażymy także naszą pracownię komputerową w nowy sprzęt, bo tutaj dzieci także rozwijają swoje zmysły, mowę, myślenie, uwagę i pamięć. Wszystko oczywiście na miarę ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
Mamy także zapewnienie naszego Organu Prowadzącego (Gmina Praszka – dop. red.), że w najbliższych latach tj. do roku 2022, nasza placówka zostanie rozbudowana. Otrzymamy dodatkowe pomieszczenia, które sprawią, że wszystkie zajęcia prowadzone będą w sposób wygodniejszy dla wszystkich, a przede wszystkim dla dzieci i uczniów – dodaje dyrektor Marzena Smugowska.
Do Zespołu Placówek Specjalnych w Praszce uczęszcza obecnie 58 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Zajęciami z Integracji Sensorycznej obejmowane są dzieci w ramach wczesnego wspomagania rozwoju i wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola oraz uczniowie klas I-III. Z zajęć korzystają także starsze dzieci, które w zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznej mają wskazania do tego typu zajęć.