Na Litwie i w Grecji mieli okazję być uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Wieluniu. Placówka realizowała dwa duże projekty edukacyjne, które oficjalnie podsumowano: „Erasmus+” oraz „Power – ponadnarodowa mobilność uczniów”. Młodzież miała okazję poznać rówieśników z innych krajów oraz ich kulturę, ale też zdobyć cenne doświadczenie zawodowe.
Mieliśmy podsumowanie dwóch dużych przedsięwzięć związanych z wyjazdami do krajów Unii Europejskiej, to jest programów „Erasmus+”, czyli wyjazdy do Grecji oraz „Power – ponadnarodowa mobilność uczniów”, czyli wyjazdy na Litwę. Na Litwie byliśmy dwa razy. Pierwszy raz w 2019 roku, czyli mieliśmy okazję poznać Litwę, Litwinów – jeszcze w czasach sprzed pandemii. Cały tydzień spędziliśmy w elitarnym wileńskim gimnazjum, chodziliśmy na zajęcia z uczniami litewskimi, przygotowywaliśmy prezentację z wycieczek po mieście. Do tego dochodziło zwiedzanie wileńskiej starówki, wyjazd do Trok. W 2021 roku nastała inna rzeczywistość, musieliśmy przeorganizować nasz wyjazd. Nie zostaliśmy wpuszczeni do żadnej litewskiej szkoły. Skorzystaliśmy z naszej kochanej Polonii, która ma swój matecznik w Solecznikach – wspomina Michał Łasiński, nauczyciel języka angielskiego w Zespole Szkół nr 2 w Wieluniu. Jak podkreśla, wyjazdy są istotne z wielu powodów. Jednym z nich, w przypadku programu „Erasmus+”, jest możliwość zdobycia cennego doświadczenie zawodowego.
Tego typu wyjazdy pozwalają stworzyć zupełnie nową przestrzeń relacji między uczniami a nauczycielami. To nie jest klasa, to nowe okoliczności. Otwieramy się na nowych ludzi, nową kulturę. Uczniowie uwielbiają wyjeżdżać. Możliwość użycia języka obcego jest zupełnie inna niż na terenie szkoły. Młodzież zdobywa zawodowe doświadczenia, które może ująć w CV, starając się o pracę. To przekłada się na ich życie zawodowe. Znam ucznia, absolwenta naszej szkoły, który wykorzystał w CV wyjazd do Grecji, do stworzenia portfolio i to ułatwiło mu znalezienie pracy w poważnej firmie reklamowej we Wrocławiu. Najgorzej zanieść gdzieś gołe CV, każdy pracodawca miłym okiem spogląda na jakiekolwiek inne doświadczenia, które pokazują, że uczeń jest otwarty na nowe wyzwania.
Uczeń Gabriel Suchecki:
Cudowny czas, pogoda dopisywała, warunki do nauki też. Warto brać udział w takich projektach. Wyjazd jest wartościowy dla nas.
Uczeń Damin Dugacz:
Poznaliśmy się, zintegrowaliśmy. Poznaliśmy wiele ciekawych osób, mogliśmy odbyć praktyki za granicą, co poszerzyło nasze horyzonty. Używaliśmy języka angielskiego w celach zawodowych, używaliśmy go na co dzień. Mogliśmy poznać też kulturę grecką.
Uczennica Maria Bienias:
Dużo osób poznałyśmy, bardzo miło spędzaliśmy czas, zwiedzaliśmy. Mocno zżyliśmy się jako szkoła, zintegrowaliśmy się, poznaliśmy litewskie zwyczaje.
Uczennica Kinga Kubacka:
Jedliśmy tam taki ich „czarny chleb”. Dla nas to było coś innego. Był inny w smaku.
Posłuchaj rozmowy z nauczycielem Michałem Łasińskim oraz uczniami Zespołu Szkół nr 2 w Wieluniu:
W placówce już trwają starania, by uczniowie również w przyszłym roku mieli szansę na zagraniczne wojaże. Jak słychać, doceniają taką możliwość. Dzięki temu mogą się rozwijać i poznawać nowe kultury.
fot. archiwum szkoły