Od wczesnych godzin porannych w murach Szkoły Podstawowej nr 4 w Wieluniu rywalizowało dziś prawie 80 uczniów z powiatów wieluńskiego, sieradzkiego i pajęczańskiego w Międzypowiatowym Konkursie Języka Angielskiego. Młodzież zmagała się z zadaniami gramatycznymi i leksykalnymi oraz zadaniami sprawdzającymi wiedzę z różnych dziedzin życia, dotyczących krajów angielskiego obszaru językowego.
Konkurs rozgrywany jest na dwóch poziomach zaawansowania: średnio zaawansowanym i zaawansowanym – wyjaśnia Filomena Adamczyk, nauczycielka języka angielskiego w Sp nr 4 w Wieluniu. – Test sprawdza umiejętności pisania, czytania czy też struktur gramatycznych i leksykalnych. Myślę, że tegoroczny test jest trudny. Pojawia się zarówno czytanie, struktury gramatyczne i leksykalne. Jest na wysokim poziomie, sprawdzający umiejętności językowe uczniów, którzy będą zdawać egzamin ósmoklasisty.
Na rozwiązanie przygotowanych testów uczniowie mieli 90 minut, jednak już po godzinie większość z nich opuściła salę.
Konkurs był łatwy i bardzo szybko poszło. Nie potrzebowałam 90 minut – mówi Oliwia Walczak ze SP w Czarnożyłach. – Były pytania, trzeba było dopasować słowo i to było trochę trudniejsze. Angielski służy w wielu krajach, pomoże znaleźć dobrą pracę.
Zaciekawiły mnie zadania, w których do dwóch zdań trzeba było dopasować jedno słowo – mówi Aleksandra Kiczka ze SP nr 2 w Wieluniu. – Jedno zadanie było trudne, a inne całkiem dobrze mi poszły. Było też czytanie, dopasowywanie słów i samodzielnie też trzeba było wpisywać słowa. Nie potrzebowałam 90 minut, zdecydowanie mniej wystarczy.
Z testem na poziomie zaawansowanym zmierzyła się uczennica ze Szkoły Podstawowej w Gaszynie.
Test był w miarę łatwy, niektóre zadania były trudniejsze, ale myślę, że mi w miarę poszło – mówi Jagoda. – Musieliśmy dopasować słówka, gramatykę, ogólnie wszystko musieliśmy pamiętać, czego uczyliśmy się w poprzednich klasach. Angielski to język przyszłości.
Jedna z uczennic ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Wieluniu wzięła udział w konkursie już po raz drugi, na poziomie zaawansowanym.
Test był dosyć łatwy, nie napisałam kilku rzeczy, ale wszystko przerabialiśmy w szkole – tłumaczy Maja Majda. – Test w zeszłym roku był zdecydowanie trudniejszy. Angielski jest potrzebny do nawiązywania nowych znajomości, możemy poznawać nowe kultury, odwiedzać nowe kraje i z każdym się dogadać.
To już 20. edycja konkursu, nauczyciele nie kryją dumy, że wciąż cieszy się on ogromnym zainteresowaniem.
Organizujemy ten konkurs przez 20 lat i ciągle cieszy się dużym zainteresowaniem, on tworzy taki cały projekt – tłumaczy Filomena Adamczyk. – Doskonale wpisuje się w kształcenie tych kompetencji kluczowych uczniów z języka angielskiego. Takie konkursy, według mnie, nie tylko kształcą kompetencje językowe, ale także społeczne, kompetencje takiej przedsiębiorczości, samodzielności. Uczniowie muszą się przygotować w domu, przeanalizować pewne trudne aspekty językowe, a także mieć w sobie taką przedsiębiorczość, że chcą wystąpić, chcą wziąć udział, czasami jest to trudne. Myślę, że w takim horyzoncie tych 20 edycji dostrzegam taki niezwykły wzrost świadomości potrzeby nauki języka angielskiego wśród młodzieży. Widoczny jest, według mnie, taki progres tej wiedzy. Wyniki są lepsze, uczniowie lepiej sobie radzą na poziomie średnio zaawansowanym czy zaawansowanym.
Oceną testów zajmie się komisja w składzie: Anna Kasperska ze SP w Białej, Izabela Pilarska ze SP nr 5 w Wieluniu, Filomena Adamczyk, Ilona Wieczorek, Marzena Czyż, Magdalena Zając ze SP nr 4 w Wieluniu oraz Adrian Bednarek z I LO w Wieluniu.
Podsumowanie konkursu zaplanowano 23 marca o godzinie 11.00.