Rozstrzygnięte zostały przetargi na opracowanie studiów planistyczno-prognostycznych na realizację wszystkich trzech projektów zgłoszonych przez województwo łódzkie do programu Kolej PLUS. Wkrótce dowiemy się, jak przebiegać będzie nowa linia kolejowa łącząca Wieluń (linia 181) z magistralą węglową (linia 131) oraz w jaki sposób zostaną zmodernizowane trasy Tomaszów – Opoczno – Skarżysko Kamienna i Piotrków – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa.
Oferty złożyły trzy firmy. Najwięcej punktów otrzymało polsko – hiszpańskie konsorcjum firm IDOM, które wszystkie dokumentacje studialne wykona łącznie za 6,3 mln zł. Dokumentacje będą współfinansowane przez Województwo Świętokrzyskie, Miasto Bełchatów, Gminę Kleszczów i Gminę Wieluń. Cena była jednym z kryteriów wyboru ofert.
Celem studium będzie wypracowanie koncepcji, która będzie stanowić podstawę do dalszej realizacji projektu w tym dokumentacji niezbędnej do budowy połączenia kolejowego. Powinno zawierać m.in. prognozy ruchu; oszacowanie kosztów dla różnych wariantów infrastruktury, ocenę wpływu projektu na usprawnienie połączenia danego miasta z miastem wojewódzkim. Studium będzie stanowić podstawę opracowania przez PKP PLK studium projektowo-technicznego.
Województwo łódzkie zgłosiło do programu Kolej PLUS trzy projekty:
1. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” (długość modernizowanej linii to 34,3 km, a budowanej – blisko 7,2 km)
2. „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)”. W ten sposób Wieluń uzyska połączenie z magistralą węglową, a w konsekwencji łatwiejsze połączenie z Łodzią. Długość planowanej do wybudowania linii to około 30 km.
3. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna”. Jest to projekt realizowany wspólnie z Województwem Świętokrzyskim (długość modernizowanej linii to 88 km), co pozwoli na połączenie z Łodzią m.in. Opoczna i Kielc.
Pierwsze dwa projekty przewidują realizację i zakończenie robót do 2028 roku, natomiast trzeci zakłada wykonanie dokumentacji projektowo-budowlanej wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych.
Program Kolej Plus zakłada odbudowę, modernizację i przywracanie do życia torów kolejowych, które zostały zlikwidowane oraz budowę nowych. Ma zapewnić m.in. połączenia do miast, które obecnie takiej komunikacji nie mają, bądź modernizację trakcji. Budżet państwa sfinansuje 85 % wartości planowanych inwestycji poprzez realizatora zadania, czyli spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 % kosztów inwestycji stanowić będzie wkład własny samorządów. Wartość całego programu to około 6,6 mld zł. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Fot. lodzkie.pl/Sebastian Sołtyszewski