Choć uczniowie wszystkich szkół pozostają obecnie w domach, to nauka trwa nadal. Także w wyjątkowej w naszym regionie placówce, jaką jest Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy. Działa ona we Wierzbiu (gm. Praszka) od września ubiegłego roku, a swoją siedzibę dzieli ze Szkołą Podstawową Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich. Od ośmiu miesięcy integruje więc środowisko, co pozwala nie tylko na kształtowanie odpowiednich relacji społecznych, ale także łączenie pokoleń, bo w Szkole Specjalnej uczą się już praktycznie dorośli uczniowie.
Sama nauka też jest wyjątkowa. Bardziej liczy się tu praca praktyczna, niż nauka z podręcznika. I to dosłownie, bo klasa, w której naukę pobiera czwórka uczniów, została przez nich przygotowana od podstaw. Sami wykonali niezbędne prace remontowe, sami przygotowali meble i zorganizowali niezbędną do codziennej pracy przestrzeń. Jeszcze przed ogłoszeniem stanu epidemicznego w kraju raz w tygodniu odwiedzali Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie, gdzie zajmowali się odnawianiem ogrodzenia. W planach była także konserwacja terenów zielonych.
Klasa nie jest liczna. Pięć osób razem z wychowawcą. Jakub, Klaudiusz, Kuba, Marcin i wychowawca Rafał.
Teraz pozostają w domach, ale zajęcia, na ile można, odbywają się zdalnie.
Korzystamy z pomocy informatycznej. Mamy założoną grupę na FB, do której dostęp mają rodzice, uczniowie i wszyscy nauczyciele. Przesyłamy zadania przez internet, a na grupie FB mamy dokumentację zdjęciową potwierdzającą pracę uczniów – mówi Rafał Wyrębak, opiekun pierwszej klasy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. – Tak jak zostało to już stwierdzone, nie jest to nauka z podręczników, a nauka praktyczna. Kiedy we wrześniu rozpoczynaliśmy naszą pracę zaczęliśmy tworzyć wszystko od podstaw, całą klasę jako przestrzeń, wyposażenie. Wszystko robiliśmy własnoręcznie. Oczywiście pod okiem moim, jako wychowawcy, i innych nauczycieli. Postawiliśmy na samodzielność. W pierwszym dniu podczas spotkania z rodzicami wspomniałem im, że dzięki temu będą mieć w sobie tę pewność i dumę, że ta szkoła powstała dzięki ich synom.
Dumni ze swojej pracy zapewne są także sami uczniowie, choć ze zrozumiałych powodów nie mogli uczestniczyć w rozmowie. O ile w ogóle można mówić o pracy, jako takiej, o czym przekonuje wychowawca, który do czasu wprowadzenia nauki zdalnej starał się stworzyć z czwórką podopiecznych atmosferę równego, wręcz koleżeńskiego współdziałania.
Dla mnie to czysta przyjemność działać z chłopakami. W tej chwili to klasa typowo męska, mamy wspólne zainteresowania. Na początku, gdy poznawałem tę grupę, starałem się znaleźć dla każdego jakieś indywidualne zainteresowanie, bo na tym praca oligofrenopedagoga w grupie specjalnej polega, żeby znaleźć indywidualne potrzeby każdego ucznia. I w tym kierunku ułożyłem całą pracę. Mamy mnóstwo narzędzi, bo prowadzimy wiele zajęć warsztatowych. Oni zresztą bardziej wolą taką pracę niż siedzenie nad książkami. (…) Oprócz tego, że jestem terapeutą, to pracuję także jako doradca zawodowy. Z racji tego, że jest to szkoła przysposabiająca do pracy, postanowiłem współpracować także z placówkami zewnętrznymi, jak choćby wspomniane już Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie. (…) Wśród wychowanków jest jeden uczeń wybitnie zdolny pod względem informatycznym, komputerowym. Bardzo interesuje się grafiką komputerową. Z tego też powodu rozpocznie niebawem (po zakończeniu okresu restrykcji związanych z epidemią koronawirusa – dop. red.) praktyki w jednej z wieluńskich agencji reklamowych. Oprócz tego podjęliśmy współpracę z jednym z pobliskich hoteli, gdzie będziemy przygotowywać uczniów do zadań z zakresu obsługi hotelowej.
Współpraca z placówkami z sąsiedniego województwa jest uzasadniona, bo szkoła nie zamyka się jedynie na powiat oleski, na terenie którego ma swoją siedzibę. Wśród uczniów są zarówno mieszkańcy tej części województwa opolskiego, ale także sąsiedniego powiatu wieluńskiego.
Tutaj nie ma rejonizacji. Rodzic ma prawo wyboru szkoły i nie musi ograniczać się tylko do placówek z terenu swojego powiatu (…) – mówi Jacek Błasiak, dyrektor szkoły w Wierzbiu, który podkreśla, że już wcześniej, prowadząc wygaszone w wyniku reformy edukacyjnej gimnazjum integracyjne, zauważono potrzebę uruchomienia szkoły specjalnej dla uczniów, dla których ten etap edukacji właśnie się kończył i nie bardzo było wiadomo co dalej dziać się będzie z częścią wychowanków.
Tak powstała szkoła dla dzieci, które nie mogą podjąć nauki zawodu w szkole branżowej czy technikum, a potrzebują nadal szkoły. Nasza placówka jest dla tych osób, które mają niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym, sprzężoną lub autyzm i tutaj odnajdują swoje miejsce, kształtują swoje umiejętności społeczne, funkcjonowanie w życiu, ale także nabywają zasób pewnych umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy. Zarówno tej pracy domowej, jak i podejmowanej na zewnątrz. Temu służy ta szkoła.
Oferta szkoły skierowana jest do absolwentów klas ósmych szkół podstawowych. Nauka zaplanowana jest na trzy lata, a maksymalny wiek ucznia to 24 lata. Zajęcia prowadzą specjaliści w kierunkach związanych z niepełnosprawnością ucznia.
Oprócz przysposobienia do pracy, prowadzone są także zajęcia z zakresu pedagogiki specjalnej, logopedyczne, integracji sensorycznej, pracy z autyzmem, zajęcia z psychologiem, terapia ręki czy sensoplastyka. A także każde inne, niezbędne i zalecane związane z konkretną sytuacją konkretnego ucznia – dodaje dyrektor Błasiak.
To także nauka samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie, a więc samodzielne zakupy, przygotowywanie posiłków, załatwianie codziennych spraw i obowiązków, także urzędowych, samodzielne planowanie dnia i zajęcia rozwijające kreatywność ucznia, itp.
Nauka kończy się praktycznym egzaminem KSAPL, w wyniku którego uczeń otrzymuje odpowiedni certyfikat potwierdzający nabycie konkretnych umiejętności praktycznych, które mogą być wykorzystane w pracy przez potencjalnego pracodawcę.
Istotne jest także to, że uczniowie mają zapewniony transport z domu do szkoły i powrotny.
Więcej o szkole, jej działalności i pracy z uczniami w rozmowie z dyrektorem placówki i wychowawcą klasy.
Nabór do kolejnej klasy trwa cały czas.
Więcej o szkole na stronie www placówki oraz oficjalnym profilu FB.