Na dworcu kolejowym Wieluń-Dąbrowa oficjalnie przedstawiciele PKP PLK S.A. podpisali umowę z wykonawcą na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii kolejowej łączącej Chorzew Siemkowice z Wieluniem. Inwestycja jest realizowana z rządowego programu Kolej Plus, którego beneficjentem jest również województwo łódzkie. Podczas konferencji prasowej zaproszeni goście podkreślali, jak ważne są połączenia komunikacyjne.
Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury:
Program „Kolej Plus” w pierwotnej jego odsłonie to było 6 miliardów złotych. Po złożeniu wniosków przez samorządy rożnego szczebla do tego programu okazało się, że mamy tak dużo dobrych projektów, że mogła powstać tylko jedna decyzja, czyli środki na ten program zostały podwojone, ponad 13 miliardów złotych, z czego około 2 miliardy to wkład samorządów.
Posłuchaj więcej:
Gościem Radia ZW był wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel
Poseł Paweł Rychlik:
Wniosek województwa łódzkiego – Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi – był jednym z pierwszych i bardzo dobrze ocenionych. To świadczy o tej determinacji, o tym dotrzymywaniu słowa, o tych konkretach, których jesteśmy świadkami.
Posłuchaj więcej:
Gościem Radia ZW był poseł Paweł Rychlik
Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.
To jest dla mnie taki niezwykły etap, etap podpisania tej umowy, to jest kolejny krok w kierunku tego celu, który sobie od początku stawialiśmy, czyli walki z wykluczeniem komunikacyjnym. To jest to, co przyczyni się w sposób absolutnie trwały do tego, żeby te wolne przestrzenie zmienić. Uważam, że sytuacja, że nie ma tego połączenia, jest sytuacją karygodną. Przez tyle lat się to nie udało, a teraz wiemy, że to połączenie będzie.
Posłuchaj więcej:
Gościem Radia ZW był Grzegorz Schreiber marszałek województwa łódzkiego
Marcin Buchali, wicewojewoda łódzki:
Nie teoria a praktyka. Przykładem jest dzisiejsze podpisanie dokumentacji, ale również ta cała inwestycja łącząca Wieluń z Łodzią połączeniem kolejowym, to budowa pięciu nowych przystanków, które nie tylko zniwelują wykluczenie komunikacyjne, ja bym powiedział więcej, zniweluje wykluczenie społeczne. To również realizacja postulatów ekologicznych – niska emisyjność spalin.
Krzysztof Dziuba wicestarosta powiatu wieluńskiego:
Jest to okazja, żeby podziękować, i bardzo się cieszę, że mogę to zrobić w imieniu mieszkańców powiatu wieluńskiego, podziękować za otwarcie „kolejowego okna na świat” dla mieszkańców powiatu, dla przedsiębiorców.
Posłuchaj więcej:
Głos zabrał również Stanisław Kokot:
Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dyrektor ds. utrzymania infrastruktury:
To jedna z pierwszych umów na dokumentację projektową, której jesteśmy dzisiaj świadkami. Projekt, którego wartość to prawie 600 milionów złotych, dotyczy budowy 28 km nowej linii jednotorowej zelektryfikowanej, gdzie pociągi będą poruszały się z prędkością 120km/h, jeżeli chodzi o pociągi pasażerskie, pociągi towarowe do prędkości 80km/h, ale już teraz w ramach opracowania tej dokumentacji projektowej myślimy do przodu. Geometria linii, jako że jest to całkiem nowy ślad, będzie wytrasowana w sposób, który docelowo umożliwi prędkość nawet 160 km/h. Dokumentacja projektowa, która już będzie się rozpoczynała, jest o wartości przeszło 8 milionów 700 tysięcy złotych. Miejmy nadzieję, że po uzyskaniu wszelkich decyzji administracyjnych już w 2026 roku rozpoczną się prace budowlane.
Posłuchaj więcej: