Wczoraj w Bełchatowie podpisano listy intencyjne w sprawie budowy nowej linii kolejowej między Wieluniem a Chorzewem Siemkowicami, która ma pozwolić na skomunikowanie Wielunia z Łodzią. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus. Rozmowy i ustalenia w tej sprawie trwały między Urzędem Miejskim w Wieluniu i Urzędem Marszałkowskim w Łodzi przez kilka miesięcy.
Zaproponowano nam utworzenie połączenia kolejowego między Wieluniem a między stolicą województwa, czyli Łodzią poprzez stację Chorzew – Siemkowice, czyli byśmy się wpięli do głównej magistrali w Polsce – mówi burmistrz Wielunia, Paweł Okrasa. – To dawna, tak zwana linia węglówka, dosyć dobrze uczęszczana i skomunikowana z całą Polską sieć. Myśmy podjęli te rozmowy. Oczywiście są pewne deklaracje po stronie gminy, choćby związane z budową dworca w Wieluniu, przystanków, pewnej infrastruktury. Myśmy złożyli deklaracje, że te koszty oczywiście poniesiemy. Tylko też chcę przestrzec przed takim huraoptymizmem, bo to jest dopiero faza wstępna, wniosek składa Urząd Marszałkowski w ramach programu Kolej Plus. Jeżeli ten wniosek zyska akceptację instytucji, które to opiniują, wówczas możemy przejść do takiej formy roboczej, czyli dokumentacji, teraz jest tylko koncepcja i pewne deklaracje samorządów, że będą w tym partycypować.
Korzyść z takiego połączenia będzie obopólna, zarówno dla Wielunia, jak i dla Łodzi, podkreśla burmistrz Okrasa:
Dla Wielunia, to byłaby możliwość komunikacji pasażerskiej między Wieluniem a Łodzią właśnie w drodze kolejowej, czego teraz nie ma. To jest bardzo dobre połączenie z główna siecią w Polsce pod kątem biznesowym, to otwiera nowe możliwości logistyki, nowe możliwości dla naszych przedsiębiorców i też ewentualnie nowych inwestorów na terenie naszego miasta, naszego powiatu. Natomiast dla samej Łodzi korzyść może być taka, że w tej chwili, młodzież, która kończy wieluńskie szkoły średnie, jako miasto pierwszego wyboru do dalszego kształcenia wybiera Wrocław. I to być może byłaby szansa dla Łodzi, że absolwenci szkół chętniej wybieraliby studiowanie w mieście Łodzi.
Nowe torowisko ma mieć długość około 30 kilometrów i powstać do końca 2028 roku.