Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Wieluniu wzięli udział w Turnieju Debat Historycznych na Uniwersytecie Warszawskim. W zmaganiach rywalizowało 20 zespołów z kilkunastu liceów z województwa łódzkiego, Wrocławia i Warszawy. Tematem rozmów była setna rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę. Zostały rozegrane trzy rundy eliminacyjne, które udało się wygrać uczniom wieluńskiej placówki, co pozwoliło im dotrzeć do finałowej rozgrywki. Reprezentanci II LO wrócili z pucharem za drugie miejsce i indywidualną nagrodą dla Dawida Haladyna w kategorii „Najlepszy mówca”.
Uczniowie naszej szkoły pod opieką naszego nauczyciela historii, pana Adama Bednarza, kilkunastoosobowa grupa z naszej szkoły wzięła udział w Turnieju Debat Historycznych – wyjaśnia Renata Tatara, dyrektorka II Liceum Ogólnokształcącego w Wieluniu. – Turniej był realizowany w ramach programu rządowego „Niepodległa” z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Głównym organizatorem tego wydarzenia było Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, była to debata oksfordzka, którą odprawili na Uniwersytecie Warszawskim. Pojechali po raz pierwszy jako szkoła. To pierwsze takie wydarzenie w historii naszej szkoły. Pojechali i wrócili z sukcesem. Zajęli drugie miejsce, jeżeli chodzi o szkoły – zespoły. Również uczeń zajął indywidualnie, jako najlepszy mówca, pierwsze miejsce wśród wszystkich uczniów, którzy tam byli, z całej Polski. Serdecznie wszystkim gratuluję.
Opiekunem uczniów podczas Turnieju Debat Historycznych był Adam Bednarz, nauczyciel historii w II LO w Wieluniu. Debata oksfordzka to specyficzny typ debaty. Z góry była już zaprogramowana pewna formuła, której trzeba było przestrzegać – tłumaczy Bednarz. – Tematy dotyczyły odzyskania niepodległości i setnej rocznicy tego wydarzenia. Podczas debaty są dwie strony, jest strona, która jest „za” i strona, która jest opozycją, czyli jest przeciw. W bezpośrednim pojedynku biorą udział trzy osoby z jednego zespołu. Pierwsza osoba, czyli lider podaje pierwsze argumenty, które uzasadnia, druga osoba kontynuuje, a trzecia osoba już bardziej kontrargumentuje, szuka słabych punktów drużyny przeciwnej. Później jest podsumowanie, taka rekapitulacja. Można również zadawać pytania stronie przeciwnej, ale w określonym czasie. Myślę, że młodzież podeszła do tego turnieju i do samych przygotowań bardzo poważnie, ambitnie. Na bieżąco przygotowaliśmy się z tych tematów. W samym debiucie udało nam się zająć drugie miejsce, a szkół było kilkanaście z niemalże całej Polski, tak że dobre przygotowanie i ambicje naszej młodzieży spowodowały, że udało nam się przejść najpierw przez trzy rundy eliminacyjne, a w finale pojawiły się dwa zespoły. Drugie miejsce też jest sukcesem w debiucie. To debiut naszej szkoły i naszych uczniów. Gratuluję.
Nagroda indywidualna „Najlepszy mówca” trafiła w ręce Dawida Haladyna. Przyznam, że nie spodziewałem się, że wygram – tłumaczy Haladyn. – Liczyły się wszystkie trzy rundy, jako mówca, punkty były liczone również z finału. Zwyciężyłem bardzo niewielką liczbą punktów, bo uczennica z Wrocławia miała 147 punktów, przegrała o włos, o jeden punkt ze mną. Ja zdobyłem 148 punktów. Było to dla mnie duże zaskoczenie, że zdobyłem tę nagrodę. Początkowo myślałem, że pomylili się z imieniem i nazwiskiem. Takie debaty to taka nowa forma nauki historii. Dotychczas, jak brałem udział w konkursach historycznych, było to na zasadzie testów pisemnych, natomiast pierwszy raz spotkałem się z formą debatowania historycznego i to przede wszystkim pomaga w tym, że oswajamy się ze stresem, uczymy się dobrej retoryki, wypowiadania się. To nowa forma nauki historii, która jest bardzo rzadko wykorzystywana.
Udział w debatach to bardzo fajna forma poznawania nowych ludzi, poznawania historii – komentuje Igor Lewandowski. – Jest to też taka forma poznawania samego siebie, poznaje się swoje limity i swoje możliwości. Można też się wiele nauczyć i wyciągnąć wiele nowych wniosków. Jest to bardzo pouczające, dydaktyczne i rozwijające.
Pierwsza runda była najbardziej stresująca, bo nigdy jeszcze nie braliśmy udziału w takich debatach – dodaje Kaja Bienias. – Była bardzo duża konkurencja, dużo uczestników już brało udział w debatach. Jeden uczestnik był czwarty raz i pytał o coś, czego w ogóle nie wiedzieliśmy, ale pan Bednarz nas bardzo dobrze przygotował.
Puchar za pierwsze miejsce trafił w ręce uczniów I Liceum Ogólnokształcącego z Tomaszowa Mazowieckiego.