Bez opóźnień, a nawet z niewielkim wyprzedzeniem w stosunku do przyjętego wcześniej harmonogramu prac, trwa budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego w ciągu drogi krajowej nr 45. Zaawansowanie rzeczowe prac wykonawca określa obecnie na ok. 60 procent. I choć sama inwestycja nie jest zagrożona, co podkreślają zarówno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak i wykonawca, czyli Mostostal Warszawa SA, to okresowo pojawiają się utrudnienia, które wpływają zarówno na tempo prac, jak i ich koszt.
Na początku tygodnia dostaliśmy pisma od siedmiu wykonawców, którzy oczekują wprowadzenia mechanizmu waloryzacji na zawartych kontraktach – mówi Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA. – Oczywiście nie zamykamy się na oczekiwania wykonawców, ale musimy pamiętać, że wszelkiego rodzaju roszczenia czy podwyższone koszty realizacji kontraktów muszą być w pewien sposób udokumentowane – dodaje, informując jednocześnie, że wszelkie zmiany w kontraktach muszą być dokonane w oparciu o obowiązujące prawo. W tym przypadku chodzi o ustawę o zamówieniach publicznych. To odpowiedź dyrektora na pytanie dziennikarzy o kwestie związane z obawami co do rosnących cen materiałów i obaw, czy firmy zakończą sukcesem rozpoczęte prace. Pytania te padły podczas wizyty studyjnej na terenie budowy obwodnicy, które inwestor zorganizował dla mediów w połowie tego tygodnia.
Obawy co do ciągłości prac rozwiał także przedstawiciel wykonawcy, Krzysztof Michalak, dyrektor kontraktu Mostostal Warszawa.
Realizujemy prace zgodnie z założonym harmonogramem i nie widzę zagrożenia dla inwestycji. (…) Na obecną chwilę mamy zrealizowane 60 procent kontraktu w zakresie rzeczowym. W głównej mierze wykonane są roboty ziemne, wykopy, które właściwie są na ukończeniu. Już w tamtym roku rozpoczęliśmy wykonywanie warstw konstrukcyjnych nawierzchni w zakresie podbudowy z kruszywa czy warstw wiążących i bitumicznych. Wykonanych jest 10 obiektów mostowych w zakresie konstrukcyjnym, w tej chwili wykonujemy roboty wykończeniowe (…). Wykonywane są również roboty brukarskie w zakresie czterech rond, które są w tej inwestycji – mówi Michalak.
Na chwilę obecną wstrzymane są tylko roboty bitumiczne – dodaje dyrektor Pydych z GDDKiA. – I tutaj chciałbym zdementować informacje, które pojawiają się w mediach, że wykonawcy schodzą z placów budów. Nie schodzą, natomiast poinformowali nas, o wstrzymaniu pewnego zakresu robót, jakim jest wykonywanie nawierzchni i warstw bitumicznych. Pozostałe prace realizowane są na wszystkich pozostałych zadaniach.
Ma to związek z chwilowymi problemami z dostępnością do materiałów i rosnącą ceną za te produkty.
Budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śl. fizycznie rozpoczęła się w grudniu 2020 r. Czas na ukończenie prac, jaki przewidziano w harmonogramie, to 36 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (czyli z pominięciem terminów pomiędzy 15 grudnia a 15 marca roku następnego). Po zmianach wprowadzonych w styczniu tego roku ostatecznym terminem oddania inwestycji do użytku jest koniec drugiego kwartału 2023 r.
Kontrakt przewiduje m.in. budowę drogi o długości ok. 12,8 km, przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z obwodnicą (w tym 4 ronda), budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz budowę obiektów inżynierskich (mosty i wiadukty), systemu odwodnienia terenu, urządzeń ochrony środowiska, przejścia dla zwierząt, infrastruktury energetycznej i kanalizacji deszczowej.
Szacunkowa całkowita wartość zadania określona w dokumentacji wynosi 226 milionów złotych.
Posłuchaj informacji przekazanych podczas spotkania studyjnego na terenie budowy drogi:
Warto dodać, że równocześnie z budową obwodnicy, w ciągu drogi krajowej 45 trwa gruntowana przebudowa odcinka od końca obwodnicy, czyli ronda w Kowalach, do granicy województw opolskiego i łódzkiego tuż za miejscowością Wierzbie.
Na prawie siedmiokilometrowym odcinku, w zasadzie od podstaw, powstaje nowa droga, która ma być dostosowana do większej nośności, a także zupełnie nowy ciąg pieszo-rowerowy i miejscami nowe drogi dojazdowe do pól i gospodarstw. W dwóch miejscach obecna oś jezdni zostanie przesunięta. W ten sposób zostaną poprawione parametry łuku drogi, by poprawić kwestię bezpieczeństwa na zakrętach.
Termin oddania do użytku w pełni zmodernizowanej drogi określony jest na koniec bieżącego roku.
Posłuchaj, co na temat tej inwestycji mówi Marcin Bronkiewicz pełniący obowiązki dyrektora ds. inwestycji opolskiego oddziału GDDKiA:
O drogowych inwestycjach prowadzonych w tej części województwa opolskiego pisaliśmy także tutaj.
Fot: GDDKiA Oddział w Opolu