Sneakersy to sportowe buty na gumowej podeszwie, które są faworytami w garderobach wielu z nas. Są komfortowe na nogach i można dopasować je do różnych stylizacji, dzięki czemu chętnie je wkładamy. Co ciekawe, buty stały się symbolem kultury i stylu – zwłaszcza w świecie muzyki, takiej jak rock i hip-hop. Sprawdź, w jaki sposób sneakersy na przestrzeni lat stały się częścią świata muzyki.
Sneakersy na dobre zagościły w szafach buntowników
Na początku sneakersy wcale nie gościły na nogach gwiazd muzyki, a na boiskach sportowych. Pierwsze modele słynnych Conversów powstały w latach 20. XX wieku dla koszykarzy. Buty błyskawicznie zyskały popularność wśród sportowców. Masowe zainteresowanie nimi wzrosło jednak dopiero na przełomie lat 50. i 60.
Właśnie wtedy zaczęły pojawiać się pierwsze przesłanki, że sneakersy mają potencjał stać się czymś znacznie ważniejszym niż tylko butami dla sportowców. Dziś, chcąc wystylizować się zgodnie z filozofią tamtych czasów, warto zaopatrzyć się w buty Converse w Sportano lub innym sklepie sportowym.
W latach 50. w Ameryce pojawiła się subkultura zwana greasers. Najbardziej charakterystycznym elementem wizerunku osób należących do subkultury była fryzura – ulizane do tyłu włosy na pomadę. Poza białą lub czarną koszulką z zawijanymi rękawami, białym podkoszulkiem, jeansową kamizelką albo motocyklową kurtką, uwagę zwracały buty.
Wybierano wówczas skórzane czarne buty w stylu motocyklowym lub kowbojskim albo białe sneakersy. Dla fanów Elvisa Presleya czy Jamesa Deana sneakersy były symbolem buntu przeciwko konserwatywnym normom.
Jak sneakersy zawładnęły światem muzyki?
W latach 70. i 80 sneakersy na dobre zagościły w muzyce rockowej. Dla wielu artystów był to nieodłączny element wizerunku na scenie, np. dla członków zespołu The Ramones. Ikony punk rocka uczyniły sneakersy znakiem rozpoznawczym. Był to wówczas symbol surowości i prostoty, ale jednocześnie autentyczności, co doskonale wpisywało się w filozofię muzyki.
W latach 80. Grupa Run-D.M.C. wprowadziła sneakersy do świata muzyki hip-hop. Mniej więcej od tego czasu sportowe obuwie zaczęło być postrzegane jako nieodłączny atrybut osób słuchających hip-hopu. Z czasem sneakersy na stałe weszły do popkultury i rozprzestrzeniły się po świecie. Hip-hop od początku związany był z modą uliczną. Nic więc dziwnego, że sneakersy szybko stały się częścią tego stylu.
W latach 90. wykonawcy muzyki hip-hop zaczęli traktować sneakersy jak trofea, które symbolizują prestiż, sukces i bogactwo. Producenci wyczuli biznes i zaczęli podpisywać z reperami pierwsze kontrakty reklamowe na sneakersy.
Wpływ raperów na ewolucję kultury sneakersowej
Pod koniec lat 90. oraz na początku XXI wieku sneakersy przeszły dużą metamorfozę. Stały się symbolem luksusu i jednocześnie stylu ulicznego. Hip-hop powoli wkraczał do mainstreamu, a kolejne marki dostrzegały potencjał w produkcji limitowanych serii sneakersów. Swoje linie wprowadzili m.in. Jay-Z, Pharell Williams i Kanye West. Ich limitowane obuwie powstało we współpracy ze światowymi markami, które dziś chętnie kupujemy w sklepach sportowych.
W kwietniu 2009 roku w sklepach pojawił się nowy model obuwia sportowego zaprojektowanego przez Kanye Westa – rapera, jednego z najbardziej wpływowych promotorów kultury sneakersowej. Jego model butów, Air Yezzy, zaczerpnął nazwę od przydomka artysty, „Yezzy”.
Linia powstała we współpracy z jednym z największych gigantów obuwniczych każdego roku przynosiła miliardy zysku. Yezzy stały się symbolem wysokiego statusu i prestiżu, a kolekcjonerzy na całym świecie walczyli o limitowane modele. Kanye West zrewolucjonizował modę uliczną, a także wprowadził sneakersy na największe światowe wybiegi mody.
Sneakersy stały się czymś więcej niż częścią garderoby
Z biegiem czasu kultura sneakersowa ewoluowała i stała się nieodłącznym elementem stylu życia. Wraz z rozwojem technologii zarówno artyści, jak i fani zaczęli eksperymentować z wyglądem obuwia, nadając mu unikalny charakter. Niektórzy wciąż traktowali sneakersy jako rodzaj buntu i symbol nonkonformizmu.
Dla przykładu Kurt Cobain często nosił zniszczone i zużyte buty, aby sprzeciwić się mainstreamowi i komercjalizacji. Dziś sneakersy nie są już tylko produktem do wyrażania ideologii, ale unikalnymi dziełami sztuki.
Swoje kolekcje na rynek zaczęli wprowadzać artyści, tacy jak Rihanna czy Drake. Sneakersy weszły więc na zupełnie nowy poziom ewolucji – stały się obiektami pożądania na całym świecie. Każdy chciał wyróżnić się nimi z tłumu, a także wyrazić swoją tożsamość poprzez nietuzinkowe obuwie na stopach, np. buty Vans i wiele innych modelów. Sneakersy stały się czymś więcej niż częścią garderoby. Zostały środkiem do manifestowania swoich wartości, przekonań i poglądów.
Sneakersy we współczesnym świecie
Współczesna moda łączy style, które kształtowały się na przestrzeni lat. Bez względu na to, co jest obecnie na topie, sneakersy wciąż królują, jeśli chodzi o obuwie sportowe. Dzięki uniwersalności, wygodzie i prostocie pasują niemal do wszystkiego – zarówno do shortów czy letniej sukienki, jak i jesiennego płaszcza.
Buty w stonowanej wersji można włożyć także na mnóstwo formalnych okoliczności, np. imprezę rodzinną, a nawet spotkanie biznesowe. Warto mieć przynajmniej jedną parę sneakersów w szafie, aby zapewnić sobie komfort chodzenia i jednocześnie nadać np. basicowej stylizacji nietuzinkowego wyrazu.
Jak widzisz, sneakersy przeszły długą drogę. Najpierw cieszono się nimi na boiskach sportowych. Następnie buty wkroczyły do świata gwiazd rocka i hip-hopu, stając się nieodłączną częścią ich wizerunku. Producenci we współpracy z największymi gwiazdami muzyki wypromowali obuwie na szeroką skalę. Sneakersy wywarły ogromny wpływ na całą kulturę muzyczną. Dzięki temu w ostateczności pojawiły się w naszych garderobach.
Posiadanie sneakersów to gwarancja wygody, ale też szansa na podkreślenie indywidualnego stylu. Kultura tych butów wciąż ewoluuje, jednak możemy być pewni – sneakersy nieprędko odejdą w zapomnienie.