Codzienna eksploatacja samochodu sprawia, że ogumienie ulega stopniowemu zużyciu. Oznacza to także zmianę właściwości opon. Ważne jest, aby tego nie lekceważyć, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jazda na zużytych, „łysych” oponach doprowadzić może do kolizji lub wypadku. Istotna jest zatem systematyczna kontrola stanu ogumienia. Warto w tym kontekście wiedzieć, po czym poznać, że opony są „łyse” i kiedy należy je wymienić na nowe.
Czym jest wskaźnik TWI?
Aby określić stopnień wyeksploatowania ogumienia, warto skorzystać ze wskaźnika TWI, czyli wskaźnika zużycia opony. Znacznik zwykle występuje w formie zgrubienia umiejscowionego w sześciu miejscach bieżnika. Informuje o dopuszczalnym starciu warstwy gumowej. W Polsce dopuszczalny poziom wynosi 1,6 mm. W momencie zrównania się wysokości klocków ze wskaźnikiem TWI konieczna jest wymiana opon na nowe. Co ważne, aby określić, czy opona uległa już zużyciu, nie trzeba kierować się wyłącznie wskaźnikiem TWI.
Jak sprawdzić, czy opona jest zużyta?
Przede wszystkim pamiętać trzeba, aby stan ogumienia kontrolować systematycznie. Na pewno stan opon powinno się sprawdzać zawsze przed dłuższym wyjazdem. Oczywiście ze względów bezpieczeństwa. Jak to zrobić? Do tego celu warto wykorzystać podręczną suwmiarkę. Wystarczy ją umieścić między klockami i odczytać bieżącą głębokość względem zewnętrznej krawędzi. Co ważne, wysokość bieżnika sprawdzić powinno się w kilku miejscach. Pozwoli to na równomierną ocenę zużycia ogumienia. Przeprowadzając kontrolę zużycia opon, warto jednocześnie sprawdzić poziom ciśnienia. Dobrym rozwiązaniem jest także przyjrzenie się bocznym ścianom opon w celu sprawdzenia, czy nie znajdują się na nich pęknięcia lub przetarcia. Podkreślić tu trzeba, że nie wszystkie uszkodzenia są zawsze widoczne gołym okiem. Dlatego zaleca się, aby przynajmniej raz w roku udać się do zakładu wulkanizacyjnego, by przeprowadzić gruntowy przegląd stanu ogumienia. W trakcie takiej wizyty specjalista podpowie dodatkowo, kiedy obecnie posiadane opony powinny zostać wymienione na nowe.
Po czym poznać, że opony są zużyte?
Kiedy ogumienie uległo zużyciu, wówczas zauważalne są charakterystyczne objawy. Po pierwsze, na powierzchni opon widoczne zaczynają być przecięcia, pęknięcia i rozdarcia. Poza tym guma opony jest sparciała. Po drugie, na oponach zauważyć można wybrzuszenia i deformacje po bokach, których przyczyną jest pękanie nitek osnowy. I po trzecie, widoczna jest separacja elementów konstrukcyjnych, np. odklejenie bieżnika. Dodatkowo drutówka staje się zdeformowana bądź wręcz zaczyna się odkrywać. W przypadku zauważenia jakiegokolwiek z tych objawów należy jak najszybciej udać się do zakładu wulkanizacyjnego w celu gruntownej oceny stanu ogumienia. Oczywiście pamiętać trzeba, że każda opona ma swój określony przez producenta okres przydatności. Najczęściej jest to 10 lat. Taką informację znaleźć można na boku opony w ramach oznaczenia DOT. Nie zaleca się dalszej jazdy na oponach po okresie ich przydatności.
Jak jazda na „łysych” oponach wpływa na bezpieczeństwo i komfort prowadzenia auta?
Jazda na zużytych oponach to ogromne zagrożenie. Nie tylko dla kierowcy, pasażerów, ale dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Przede wszystkim takie opony znacząco wydłużają drogę hamowania, a także przyczyniają się do utraty panowania nad pojazdem. „Łyse” opony pozbawione wyraźnej rzeźby bieżnika drastycznie tracą przyczepność, co jest niezwykle niebezpieczne na mokrej i śliskiej nawierzchni. Każda z tych sytuacji doprowadzić może do kolizji lub wypadku. Jeśli o tym mowa, to warto, aby każdy właściciel auta pomyślał o dodatkowej ochronie ubezpieczeniowej. Dziś wielu kierowców poza obowiązkowym ubezpieczeniem OC, decyduje się również na ubezpieczenie AC i NNW. Każdą z tych polis ubezpieczeniowych oferuje m.in. Warta.pl. Poza tym jazda na takich oponach jest naprawdę mało komfortowa. Wiąże się bowiem choćby z większym hałasem podczas jazdy.
Jak dbać o opony samochodowe?
Aby wydłużyć żywotność opon, należy o nie właściwie dbać. Jak to robić? Przede wszystkim pamiętać trzeba o regularnej kontroli i utrzymywaniu właściwego ciśnienia w oponach. Ważne jest także, aby nie dopuszczać do nadmiernego obciążenia samochodu. Nie mniej ważny jest również styl prowadzenia pojazdu. Powinien być umiarkowany i dostosowany do modelu opon. Unikać powinno się gwałtownego przyspieszania i hamowania, a także najeżdżania na krawężniki czy dziury w jezdni. Na koniec wspomnieć jeszcze trzeba o przechowywaniu opon we właściwych warunkach.