Za nami VII edycja Międzyszkolnego Konkursu Poezji i Piosenki Angielskiej i Niemieckiej organizowanej w Zespole Szkół nr 2 im. Jana Długosza w Wieluniu. Było to wyjątkowe wydanie tego wydarzenia, bo po raz pierwszy bez udziału publiczności i bez „żywych” prezentacji uczestników.
Cudzysłów użyty został z premedytacją, bo prezentacje uczestników oczywiście były, tyle że w postaci nagrań zarejestrowanych w domach i przesłanych do organizatorów konkursu. Ten fakt także miał znaczenie, bo jakość nagrań była jednym z kryteriów ocenianych przez jurorów.
W kategorii wiersz anglojęzyczny najwyżej oceniono prezentację Barbary Zając, a wśród prezentacji niemieckojęzycznych recytację Dominiki Podgórskiej. Obie laureatki są uczennicami II LO w Wieluniu.
W prezentacjach wokalnych najlepiej zdaniem jury zaprezentowały się Zuzanna Derkowska z SP nr 2 w Wieluniu (piosenka anglojęzyczna) i Natalia Morka z ZS nr 2 w Wieluniu (piosenka niemieckojęzyczna) – (pełną listę laureatów wraz z listą prezentowanych utworów podajemy na końcu informacji).
Do konkursu przystąpiło ponad dwudziestu młodych wykonawców ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Wielunia, Czarnożył, Mierzyc i Krzyworzeki. Biorąc pod uwagę panującą sytuację epidemiczną, to całkiem sporo, choć jak podkreśla Michał Łasiński, nauczyciel języka angielskiego w ZS nr 2 w Wieluniu, wcześniejsze edycje konkursu gromadziły zdecydowanie większą ilość uczestników.
Pomimo pandemii i tych trudnych czasów, udało nam się zebrać dwudziestu dwóch uczestników. Oczywiście jest to liczba nieporównywalna z poprzednimi laty, kiedy tych uczestników było ponad sześćdziesięciu albo nawet blisko osiemdziesięciu, ale i tak możemy być z siebie zadowoleni i nauczyciele, którzy przygotowywali uczniów do konkursu. (…) Z jednej strony to było dodatkowe zadanie dla uczniów, którzy są obciążeni nauką zdalną, ale mam wrażenie, że uczniowie potraktowali to jako odskocznia od tej rutyny, od tego, że muszą siedzieć przed komputerami przez wiele godzin, co jest niezwykle obciążające. Większość nagrań, z tego co było widać, realizowana była w domach. Przypuszczam, że uczniowie angażowali w to również domowników, bo ktoś tą kamerą czy komórką musiał operować, ktoś pomagał w budowie tła i nastroju, bo niektóre prezentacje miały wręcz klimat teatralny (…).
Jedna z uczestniczek, która wygrała konkurs recytatorski w języku angielskim, zrobiła coś niesamowitego – podkreśla Jakub Kaleta, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej w Złoczewie, jeden z jurorów konkursu. – Oglądałem to i chciałem oglądać jeszcze raz i jeszcze raz. Poprzez dykcję, jakość języka, ale również cały anturaż, który stworzyła na tym nagraniu. No to było coś naprawdę wspaniałego. Spokojnie powiedziałbym, że mało który profesjonalista zrobiłby to w ten sam sposób. (…) Pracuję ponad szesnaście lat i wielokrotnie organizowałem takie konkursy oraz pracowałem w jury, ale tutaj w szkole jestem po raz pierwszy. (…) Jestem naprawdę pod dużym wrażeniem ponieważ organizacja tego konkursu jest na bardzo wysokim poziomie. Prezentacja wykonań, sam odsłuch. Zostaliśmy potraktowani jako jury, jak w najlepszym programie telewizyjnym.
Przed uczestnikami konkursu stało podwójne zadanie – dodaje Michał Łasiński. – Musieli połączyć swoje umiejętności recytatorskie i wokalne ze zrozumieniem, takim czysto językowym, i posługiwania się tym językiem w sensie akcentowania frazy, nadania odpowiedniego rytmu charakterystycznego dla języka angielskiego czy niemieckiego. Jest to trudna sztuka, ale jak jurorzy sami zauważyli w tym roku poziom był wyjątkowo wyrównany i trudno było wybrać laureatów.
Posłuchaj:
Ale udało się. Po zobaczeniu wszystkich prezentacji i naradzie, zdecydowano, że w poszczególnych kategoriach na najwyższe uznanie zasłużyli (prezentujemy nazwiska laureatów i tytuł oraz autora/oryginalnego wykonawcy prezentowanego utworu):
– w kategorii wiersz anglojęzyczny:
1. Barbara Zając (II LO w Wieluniu) – „Daddy” Sylvia Plath
2. Nikola Smolnik (PSP w Krzyworzece) – „The road not taken” Robert Frost
3. Oliwia Walczak (PSP w Czarnożyłach) – „As I grew older” Langston Hughes
– w kategorii wiersz niemieckojęzyczny:
1. Dominika Podgórska (II LO w Wieluniu) – „Ja, ich spreche in den Wind” Johannes Bobrowski
2. Monika Korpal (TSPSK w Wieluniu) – „Heidenröslein” Johann Wolfgang von Goethe
3. Natalia Matuszek (ZS nr 1 w Wieluniu) – „Das Götliche” Johann Wolfgang von Goethe
– w kategorii piosenka anglojęzyczna:
1. Zuzanna Derkowska (SP nr 2 w Wieluniu) – „Riptide” Vance Joy
2. Piotr Łuczak (KLO SPSK w Wieluniu) – „Lovely” Billy Eilish
3. Adrianna Wąsik (ZS nr 1 w Wieluniu) – „All I ask” Adelle
– w kategorii piosenka niemieckojęzyczna:
1. Natalia Morka (ZS nr 2 w Wieluniu) – „Lieb mich dann” Helene Fisher
2. Szymon Stasiak (KLO SPSK w Wieluniu) – „Bist du real” KC. Rebell feat. Moe
3. Paweł Gurbiel (PSP w czarnożyłach) – „Stille Nacht, Heilige Nacht” Joseph Mohr
Wykonawców oceniało jury w składzie: Halina Małecka – instyruktorka muzyczna i nauczycielka muzyki, Beata Korytna – nauczycielka języka angielskiego w ZS nr 3 w Wieluniu, Aleksandra Dwornicka-Kryściak – nauczycielka języka niemieckiego w SP w Skomlinie, Elżbieta Janucik – nauczycielka języka niemieckiego w SP w Konopnicy i Jakub Kaleta – nauczyciel z SP w Złoczewie.