Bezpieczeństwo to nasze prawo, ale również nasza odpowiedzialność. Troska o bezpieczeństwo danych nabiera szczególnego znaczenia w okresie zagrożenia pandemią. Niestety, wielu przestępców, wykorzystując sytuację, próbuje wyłudzić nasze dane osobowe. Świadomość tego, że możemy zostać oszukani, jest pierwszym krokiem na drodze właściwej ochrony. Żyjemy w przekonaniu, że w pełni chronimy swoje dane, w rzeczywistości jednak każdy z nas jest narażony na ich kradzież, niezależnie od tego, jak dobrze pilnujemy swojego dowodu osobistego czy numeru karty bankomatowej.
Metody oszustów zmieniają się. Nowym sposobem oszustów jest podszywanie się pod pracownika Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie w celu wyłudzenia danych. Często nr telefonu, z którego dzwoni oszust, wyświetla się Klientowi, jakby rzeczywiście pochodził z banku.
– czytamy w informacji, jaka dotarła do nas z Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie.
Uważamy, że bardzo ważna jest edukacja – mówi Katarzyna Lasota-Furmańska, wiceprezes zarządu banku ds. ryzyka. – Mówimy o tym, że takie przypadki się zdarzają, że metody oszustw się zmieniają, że mobilność, dostęp do Internetu, wykonywanie przelewów za pomocą bankowości internetowej, czy nawet wykonywanie zakupów za pomocą aplikacji sprzyja temu, że oszuści wykorzystują tę naszą mobilność i próbują wyciągnąć od nas dane osobowe, środki z rachunku, informacje o numerze rachunku, o numerze karty, a jeśli te informacje już posiadają, to jest łatwa droga do tego, by nas okraść.
Dlatego tak ważnym jest, by na każdym kroku przy wykonywaniu transakcji online czy jakichkolwiek próbach kontaktu telefonicznego zachować ostrożność i zdrowy rozsądek.
Metody oszustów się zmieniają, dostosowują do tego co przynosi rzeczywistość. Najpierw była metoda „na wnuczka”, była metoda „na policjanta”, a teraz jest metoda „na pracownika bankowego”. Potrafią zadzwonić wcześniej do banku, poznać imię i nazwisko pracownika, a później to wykorzystują, dzwoniąc do klienta i przedstawiając się jako pracownik Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie. Jeśli trafią na klienta, który zna imię i nazwisko pracownika, to ten klient zaczyna im wierzyć. Poza tym działają na czas. Działają szybko. Klient nie jest w stanie przemyśleć swoich decyzji. Używają metod socjotechnicznych, które wpływają na to, że klient pod pozorem dbania o jego bezpieczeństwo jest w stanie uwierzyć temu komuś. Zresztą pracownik banku, jako osoba publiczne, nie powinien oszukiwać, wyłudzać, to osoba, której powinno się ufać. To też wykorzystują oszuści i to wpływa na to, że klienci banku wierzą w to, co na szybko przekazują oszuści – dodaje Katarzyna Lasota-Furmańska.
Działając pod presją czasu oszuści nakłaniają osoby, z którymi się kontaktują, do zainstalowania na urządzeniu (smartfon lub komputer) aplikacji pozwalającej na przejęcie kontroli nad tym urządzeniem. Taką aplikacją jest np. TeamViewer lub AnyDesk, czyli aplikacje pozwalające na zdalne zarządzanie urządzeniami. W ten sposób łatwo mogą zdobyć loginy i hasła do konta bankowego lub poznać inne wrażliwe dane, które posłużą im do zaciągania w imieniu oszukanego zobowiązań pożyczkowych itp.
Warto pamiętać, że pracownicy banku nigdy nie proszą o podawanie numerów kont, loginów i haseł czy numeru PESEL (czasami numer PESEL wymagany jest do weryfikacji tożsamości klienta, ale zazwyczaj ma to miejsce w sytuacjach, w których to klient zwraca się telefonicznie do banku, a za każdym razem potrzeba podania tego numeru musi być przez pracownika banku odpowiednio uzasadniona), nigdy nie proszą o instalowanie jakichkolwiek aplikacji na urządzeniach.
W sytuacji, gdy odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności połączenia, jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie:
• rozłącz się / odłóż słuchawkę – upewnij się, że się rozłączyłeś;
• połącz się z placówką banku, w której została podpisana umowa na dostęp do usług Internet Bankingu, w celu potwierdzenia przekazanych informacji (numery telefonu dostępne są na stronie internetowej banku – www.rbs.lututow.pl);
• przed ponownym korzystaniem z bankowości internetowej – przy użyciu nowych środków dostępu – należy upewnić się, że urządzenie, z którego się korzysta, jest wolne od wszelkich podejrzanych instalacji oraz zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
Pełną treść komunikatu banku do klientów znajdziecie w pliku pdf → pobierz plik.