Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumował rok. Na konferencji prasowej zorganizowanej w Opolu mówiono nie tylko o zakończonych lub realizowanych zadaniach, ale zasygnalizowano także nowe. W raporcie znalazło się kilka inwestycji z naszego regionu. Mowa była m.in. o budowanej obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego, gruntownej modernizacji odcinka krajowej 45 pomiędzy Kowalami a granicą z woj. Łódzkim oraz planach przebudowy odcinka tej samej drogi między Gorzowem Śląskim a Kluczborkiem, czy budowie trasy S11. Obecnie w realizacji jest budowa obwodnicy Olesna, będącej faktycznie nową drogą ekspresową oraz perspektywie kontynuacji prac pomiędzy Kluczborkiem a Kępnem.
DK45: obwodnica Praszki i Gorzowa Śl.
Prace związane z budową długo wyczekiwanej przez mieszkańców tych miast obwodnicy trwają od kilku lat. Po okresie projektowania, uzyskiwania niezbędnych pozwoleń i po przetargu na realizację zadania, przyszedł czas na właściwą budowę. Geodeci i ekipy techniczne weszli na teren przyszłej drogi w styczniu ubiegłego roku. Przez miniony rok udało się wykonać blisko połowę zaplanowanych prac, co oznacza, że zaplanowany termin oddania drogi do użytku, czyli ostatni kwartał 2022 roku, nie jest zagrożony. Na odcinku kilku kilometrów położona jest już pierwsza warstwa bitumiczna. Praktycznie gotowe jest już jedno z czterech zaplanowanych rond – w Kowalach. Nie ma tu jeszcze właściwego asfaltu, ale cała konstrukcja skrzyżowania jest już wykonana. Pozostałe ronda częściowo lub w całości ingerują w obecną infrastrukturę drogową, więc ich realizacja zaplanowana jest na późniejszy okres. Znacząco zaawansowane są także prace związane z budową konstrukcji mostowych (m.in. są to wiadukty nad i pod istniejącą siecią tych dróg lokalnych, które nie będą bezpośrednio skomunikowane z obwodnicą). Całkowita długość nowej drogi, która ominie Gorzów Śl., Praszkę i Kowale wynosi niecałe 13 kilometrów. Całkowity koszt inwestycji przekroczy 226 milionów złotych.
DK45: odcinek Kowale – Wierzbie; modernizacja drogi i podniesienie jej parametrów
To będzie całkiem nowa droga, choć jej przebieg będzie tożsamy z istniejącą obecnie szosą. Prawie 7-kilometrowy odcinek zostanie dostosowany do parametrów budowanej obwodnicy Praszki i Gorzowa Śl. To nie powinno dziwić, bo koniec przebudowywanego odcinka, jest początkiem nowej trasy omijającej te miasta. Jezdnia zostanie nieco poszerzona i wzmocniona – dostosowana do nośności 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną także lewoskręty na skrzyżowaniach z dwoma drogami lokalnymi oraz ścieżka pieszo-rowerowa. Prace budowlane już trwają, a sama inwestycja, zaplanowana jest tak, by jej zakończenie zbiegło się z oddaniem do użycia obwodnicy, czyli na ostatni kwartał tego roku.
DK45: odcinek Kluczbork – Gorzów Śl.
Budowa obwodnicy Praszki i modernizacja czterdziestki piątki od Kowali do granicy z województwem łódzkim, to nie jedyne prace, jakie realizowane są lub za chwilę będą na drodze krajowej 45. W planach jest bowiem dostosowanie do większej niż obecna nośności drogi na całym jej odcinku przypadającym na teren województwa opolskiego. Oznacza to, że do części zmodernizowanych już odcinków oraz tych, na których trwają obecnie prace, dołączą w najbliższej przyszłości kolejne. Tak będzie choćby z częścią krajówki pomiędzy końcem budowanej obwodnicy Praszki i Gorzowa Śl. a Kluczborkiem. Odcinek ma być modernizowany w latach 2024-2026. Obecnie trwają prace przygotowawcze. Do przebudowy będzie 11 kilometrów drogi, mniej więcej do wysokości włączenia w obecną obwodnicę Kluczborka w ciągu drogi krajowej nr 11. Niewykluczone, że właśnie w tym miejscu powstanie w przyszłości węzeł z planowaną ekspresówką, która połączy istniejący już węzeł S11 w Baranowie koło Kępna z węzłem budowanego obecnie odcinka S11, będącego obwodnicą Olesna (bodowa tego fragmentu drogi ekspresowej ma potrwać do końca przyszłego roku).
DK11 i S11: obwodnica Olesna i nowy odcinek drogi ekspresowej
Obwodnica Olesna w ciągu drogi krajowej 11, to nic innego jak fragment nowej trasy szybkiego ruchu. Prace budowlane trwają od ubiegłego roku i zaplanowane są do końca przyszłego roku. Budowanych jest prawie 25 kilometrów drogi ekspresowej, która w przyszłości połączyć ma Śląsk z Wielkopolską i Pomorzem. Obecnie istnieje kilka odcinków trasy. Obwodnica Olesna jest pierwszym z fragmentów tej drogi, która przebiegać ma przez teren województwa opolskiego. Pozostały odcinek tej drogi od końca obecnie budowanego fragmentu, przez Kluczbork do Byczyny i dalej w kierunku Kępna jest planowany do budowy w latach 2023-2026.
Ogółem na terenie oddziaływania opolskiej jednostki GDDKiA w 2021 roku oddano do użycia blisko 19 kilometrów nowych lub zmodernizowanych dróg, w realizacji były kolejne 73 kilometry. W przygotowaniu do budowy lub przebudowy na najbliższe lata jest prawie 140 kilometrów dróg.
Przeczytaj także:
Trwają prace na placu budowy obwodnicy Praszki w ciągu DK 45
Gościem Radia ZW był Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Postępują prace przy rozbudowie DK45 od Praszki do granicy województw opolskiego i łódzkiego
Zdjęcia: GDDKiA Opole; obwodnica Gorzowa Śl. i Praszki, stan na sierpień 2021 roku