W Szkole Podstawowej SPSK w Wieluniu uczniowie dodatkowo uczą się między innymi języka migowego. Celem tych nowatorskich zajęć jest zintegrowanie dzieci słyszących z ich rówieśnikami mającymi dysfunkcję słuchu oraz pokonanie bariery komunikacyjnej. Uczniowie nabywają umiejętności komunikacyjne w formie nauki przez zabawę.
Uczniowie klas 1-3 od roku uczestniczą w projekcie „Migam ja, migasz Ty, miga cały świat” – mówi Anna Przybylska, dyrektorka Szkoły Podstawowej SPSK w Wieluniu. – Język migowy pozwala porozumiewać się z osobami nie mówiącymi, nie słyszącymi. Dzieci uczą się podstaw tego języka, aby móc się alternatywnie porozumiewać. Dzięki temu uczą się akceptacji drugiej osoby, która ma swoje ograniczenia. W tym momencie już nauczyły się alfabetu, umieją wszystkie zwroty grzecznościowe, znają kolory, zwierzęta i pojazdy. Śpiewają również piosenki w języku migowym. Bierze w nich udział 15 dzieci.
Dodatkową i bardzo ciekawą inicjatywą są zajęcia z robotyki. Dzieci nie tylko budują, ale i programują, a programowanie to rozwój logicznego myślenia, poszukiwanie rozwiązywania problemów i kreatywność. Zajęcia cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.
Oprócz składania z klocków Lego, według instrukcji, tworzenia własnego robota, muszą go też odpowiednio zaprogramować, aby mógł wykonywać ruchy i wydawać dźwięki – dopowiada Przybylska. – Dzięki tym zajęciom uczniowie uczą się kreatywności, koncentracji uwagi, rozwija się też ich myślenie, uczą się współpracy. Rozwijają się umiejętności matematyczne i cyfrowe. Oprócz zajęć języka migowego i robotyki dzieci biorą jeszcze udział w zajęciach tańca, w zajęciach plastycznych, teatralnych, uczą się języka hiszpańskiego i dużą popularnością cieszą się aktualnie zajęcia kulinarne.
Zajęcia odbywają się stacjonarnie, ale w pełnym reżimie sanitarnym.