W Bełchatowie podpisano wczoraj listy intencyjne z przedstawicielami samorządów Bełchatowa, Kleszczowa i Wielunia w sprawie modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej z Piotrkowa do Bełchatowa z przedłużeniem do Bogumiłowa w gminie Kleszczów oraz budowy łącznika linii kolejowej nr 181 z Wielunia z linią nr 131 w miejscowości Chorzew Siemkowice. Wszytko ramach rządowego Programu Kolej Plus.
Mówi marszałek województwa łódzkiego, Grzegorz Schreiber:
Wypracowane przez nas działania już są na tym etapie tak daleko zaawansowane, że możemy praktycznie, jeżeli tylko będzie zgoda, pozytywna odpowiedź od PKP, prawie że natychmiast te nasze nowe projekty składać. Oczywiście mamy Radę, musimy zgłosić się do radnych, my do Sejmiku Województwa Łódzkiego, samorządowcy do swoich radnych – to są te prace, które jeszcze są przed nami. Dzisiaj komunikujemy, że wchodzimy w nowy projekt rządowy, projekt, który będzie wielką szansą dla regionu. W tym momencie mowa o dwóch projektach, o połączeniu Wielunia ze stacją Chorzew Siemkowice, to jest znakomita szansa, żeby połączyć Wieluń z Łodzią tą trasą. Drugi to szalenie istotna rzecz dla Bełchatowa – region musi się powoli przygotowywać do dużej reorganizacji energetycznej, żeby to było dobrze w następnych ruchach zaplanowane i przeprowadzone, to tego typu szansa gospodarcza, jaką jest połączenie kolejowe dla Bełchatowa, dla Kleszczowa jest to niezwykle istotny element.
Udział w programie Kolej Plus to dla nas, dla Bełchatowa, dla wszystkich mieszkańców miasta, ale również regionu, ogromna szansa. Po pierwsze, na bezpośrednie połączenie naszego miasta ze stolicą województwa, co ważne jest dla wszystkich mieszkańców, ale nade wszystko ciągły, nieustający rozwój gospodarczy nie tylko miasta, ale i całego regionu.
– komentowała prezydent Bełchatowa, Mariola Czechowska.
Komentarz burmistrza Wielunia, Pawła Okrasy znajdziecie tutaj.
Projekty z Łódzkiego zgłaszane do programu Kolej Plus
1. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi.
Długość modernizowanej linii: ok. 88 km
Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2024
2. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.
Długość modernizowanej linii: ok. 34,3 km
Długość budowanej linii: ok. 7,2 km
Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028
3. „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.
Długość budowanej linii: ok. 30 km
Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028
Warunki naboru do Programu Kolej Plus
Ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
Finansowanie rozwoju połączeń kolejowych
Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85%, pozostałe 15% stanowić będą środki własne samorządów. Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15% udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej lub opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej wraz z realizacją robót.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego