„Współpraca rodzica ze szkołą jako ważny element profilaktyki zdrowia psychicznego dziecka”, „Konstruktywne motywowanie dzieci i młodzieży”, „Mediacje rówieśnicze” – to tylko niektóre z tematów Konferencji na Rzecz Ochrony Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży, która odbyła się w Zespole Szkół nr 1 w Wieluniu. To pierwsze takie wydarzenie w Wieluniu, poruszające trudne tematy samookaleczeń czy zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Temat naszej konferencji – „Jestem tutaj” – to głos młodego człowieka, który może krzyczeć „Jestem tutaj! „, może też szeptać błagalnie „Jestem tutaj”, a może też powiedzieć w sposób obiektywny i stwierdzić fakt „Jestem tutaj”. Podobnie chcielibyśmy, aby rodzice w szkole mogli powiedzieć „Jestem tutaj”. Natomiast tego rodzica brakuje, ponieważ pedagodzy, psychologowie spotykają się z rodzicem dopiero wtedy, kiedy jest już problem – rozpoczęła swój wykład dyrektor Zespołu Szkół nr 1, Elżbieta Urbańska-Golec.
Wsparcie dla dzieci, dla rodzin, dla młodzieży w Polsce jest niewystarczające – mówi pedagog Anna Gaweł. – Brak wsparcia ze strony rodziców stał się problemem, ale też trudność ze zrozumieniem tego, co się dzieje z dziećmi. Świat pędzi do przodu niesamowicie i pokolenie naszych rodziców nie nadąża za nami, my jako rodzice mamy w wielu kwestiach trudności, żeby nadążyć za światem, w którym już funkcjonują nasze dzieci.
Ja myślę, że żyjemy w takim owczym pędzie – dodaje psycholog, Magda Dolska-Topór. – Troszeczkę zapominamy o tym, że to dziecko pozostawione jest samemu sobie i trzeba o tym głośno mówić, trzeba przypominać, że oczywiście szkoła ma funkcje wychowawcze, ale to rodzice, rodzina te wartości powinny przekazywać dzieciom, wspierać je dzieci w rozwoju.
Magda Dolska-Topór w swoim wykładzie skoncentrowała się na dialogu motywacyjnym:
Jest to taka bardzo empatyczna forma komunikacji. Empatyczna w kontekście osoby, z którą rozmawiamy, ale też w kontekście nas samych, czyli obopólna korzyść z prowadzenia rozmowy. Najczęściej w obszarze zmiany, którą osoba, nasz rozmówca, ma podjąć. Szukamy motywacji wewnętrznej, motywujemy, nie oceniamy, nie krytykujemy, wspieramy w podejmowaniu decyzji w bardzo empatyczny sposób. Ta forma komunikacji jest na topie, na czasie, bo tej empatii w dzisiejszych czasach trochę nam brakuje. Myślę, że bardzo dużo teraz się komunikujemy, ale teraz się tak utarło, że bardzo dużo słuchamy, aby odpowiedzieć, a nie słuchamy po to, aby usłyszeć. Ja zachęcam do aktywnego słuchania naszego rozmówcy i próby wejścia w jego buty.
Dzieci i młodzież, które odpowiadały nam w ostatnim czasie na badania, zaznaczyły, że do pedagoga szkolnego zwrócą się częściej o pomoc niż do własnych rodziców – dodaje pedagog, Anna Gaweł.
Konferencja została zorganizowana dzięki inicjatywie Joanny Klemińskiej-Chudy, która jest psychologiem w ZS nr 1. Organizatorzy to: Starostwo Powiatowe w Wieluniu, Zespół Szkół nr 1 oraz Stowarzyszenie ZS1 Aktywni. Partnerem konferencji jest Polski Instytut Dialogu Motywującego.
Więcej w rozmowie z naszymi gośćmi tutaj.