Przedstawienie dotychczasowych realizacji projektów i faktycznych osiągnięć biznesowych pozwala rozwiać wszelkie wątpliwości potencjalnego klienta i skłonić go do podjęcia współpracy, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą bardzo duże inwestycje. To jeden z najlepszych sposobów na pozyskanie nowych klientów i pokazanie swojego profesjonalizmu w branży IT i nie tylko. Taki profesjonalny opis realizacji projektów, czyli case study, mówi więcej niż puste słowa i czcze przechwałki. Przedstawia on kolejne etapy pracy nad produktem, ukazując nie tylko zadowalające rezultaty, jakie osiągnął, ale i trudności oraz problemy, jakie sprawił i metody ich rozwiązania. Dlaczego warto mieć swoje case studies i jak je przygotować, aby zdobyć zaufanie klientów?
Czym jest case study i dlaczego warto go zbudować?
Case study, czyli studium przypadku, to nic innego jak opis realizacji konkretnych projektów. Zawiera nie tylko efekty pracy firmy nad projektem, które pozytywnie wpłynęły na funkcjonowanie firmy klienta, ale także problemy i wyzwania, które pojawiły się na drodze do jego realizacji oraz rozwiązania, które umożliwiły ich przezwyciężanie. Takie rzetelne przedstawienie realizacji projektów buduje zaufanie klientów o wiele bardziej niż piękne, ale puste opisy, od których aż roi się na każdej stronie firmowej. Nawet najbardziej niezdecydowany klient, czytając dobrze sporządzone case studies, między wierszami dostrzeże profesjonalizm, rzetelność i kompetencje firmy, która krok po kroku pokazuje, w jaki sposób działa i dąży do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest oddanie produktu najwyższej jakości dokładnie odpowiadającego potrzebom klienta. A zatem ogromną zaletą case study jest ich naturalne pozytywne oddziaływanie na decyzje klienta w sprawie podjęcia współpracy z inną firmą oferującą interesujące go usługi.
Jak zbudować dobre case studies?
Wartościowe dla klienta case studies wcale nie jest trudne do stworzenia, jednak warto je dokładnie przemyśleć i przestrzegać kilku ważnych zasad. Przede wszystkim powinno ono posiadać swój początek, rozwinięcie i zakończenie, jak każda dobra historia, której bohaterem – w tym przypadku – jest konkretny projekt. Case study warto też budować od razu po skończeniu każdego projektu, w sposób chronologiczny, opisując, jakie działania zostały zastosowane i dlaczego.
Profesjonalne i dobrze wykonane case studies powinno zawierać następujące elementy:
• Opis klienta i jego oczekiwań
Case study na początku powinno krótko zarysować firmę klienta, obszar jego działalności oraz jego pozycję na rynku, która może podnieść prestiż firmy IT, która wykonuje dla niego projekt. Warto także nakreślić, jakie były oczekiwania klienta wobec produktu, co chciał dzięki niemu poprawić w funkcjonowaniu swojej firmy oraz jakie zagadnienia go nurtowały. Bardzo istotne będzie także wskazanie, w jakim stopniu klient miał sprecyzowaną wizję projektu, a ile firma wykonująca projekt wniosła od siebie. Im więcej było inicjatywy firmy wykonawczej, tym lepiej o niej świadczy, bo stawia ją w pozycji eksperta, który doskonale wie, co robi, tworząc projekt idealnie dopasowany do potrzeb klienta.
• Problemy, na jakie natrafił projekt i ich rozwiązanie
Najważniejszą część dobrego case studies stanowi właściwy opis działań, jakie zostały podjęte w konkretnym projekcie. Bardzo dobrze jest opisać także problemy, które pojawiły się w trakcie pracy i sposoby, które pozwoliły je rozwiązać. Warto uzasadnić, dlaczego właśnie te, a nie inne metody pracy i rozwiązania technologiczne zostały zastosowane w danym projekcie. Dzięki temu potencjalni klienci, którzy mają podobne problemy, jak te opisane w case study, o wiele łatwiej zaufają i podejmą współpracę z firmą, która zna sposoby na ich rozwiązanie.
• Efekty i rezultaty
Teraz pora na efektowne zakończenie case studies, czyli ukazanie rezultatów, jakie uzyskał dany projekt – jak poprawił funkcjonowanie firmy klienta i jakie cele biznesowe osiągnął od momentu jego wdrożenia. W tym miejscu warto używać języka korzyści, dzięki któremu potencjalni klienci nie będą mieli żadnych wątpliwości, że współpraca właśnie z tą firmą to najlepszy wybór biznesowy wart każdych nakładów finansowych.
Fot. Unsplash: zdjęcie główne – charlesdeluvio, zdjęcie pod tekstem – Jason Goodman