Dyżur ekspercki ZUS na antenie Radia ZW podsumowany

   Prognozowana wysokość przyszłej emerytury, jak została wyliczona i co zrobić, żeby była wyższa - to główne tematy dzisiejszego telefonicznego dyżuru eksperckiego ZUS, który uruchomiliśmy na antenie Radia ZW. W studiu dyżurowały Urszula Kluba, kierownik Samodzielnego Referatu Świadczeń Emerytalno-Rentowych oraz Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa łódzkiego. Ekspertki odpowiadały na wszystkie wątpliwości mieszkańców Wielunia i okolic.
    - Najczęściej zadawane pytania dotyczyły informacji o stanie konta ubezpieczonego, jak podwyższyć emeryturę, czy zawarta jest tam informacja odnośnie subkonta. - mówi Urszula Kluba- Czy są uwzględnione składki subkonta. Pytania dotyczyły zwiększenia emerytury. Jeżeli ktoś pracował w gospodarstwie rolnym, czy z tego tytułu można sobie zwiększyć emeryturę oraz w jakim okresie należy złożyć wniosek o emeryturę.
   Najczęściej jednak pytano o to, co zrobić, aby wyliczona emerytura była wyższa.
    - W ubiegłym roku, w październiku obniżony został wiek emerytalny i to miało wpływ na wysokość tej prognozowanej, przyszłej emerytury, ponieważ np. w przypadku kobiet ten wiek emerytalny obniżono o pięć lat. - mówi Monika Kiełczyńska- W tym momencie automatycznie wydłuża się średnie, dalsze trwanie życia. Im dłuższe jest to średnie, dalsze trwanie życia w chwili przejścia na emeryturę, tym jest ona niższa, tak więc obniżenie wieku emerytalnego spowodowało też obniżenie tej prognozowanej wysokości emerytury. Trzeba pamiętać, że to, że wiek emerytalny został obniżony, to jest to prawo dla obywateli do przejścia na emeryturę w tym wieku, ale nie obowiązek. Jeżeli więc chcemy, aby ta emerytura była wyższa, to warto zastanowić się nad tym, czy nie przedłużyć swojej aktywności zawodowej, aby jednak popracować dłużej. W tym czasie składki na nasze konto nadal się odkładają, więc powiększa się nam ten kapitał emerytalny i jednocześnie skraca nam się średnie, dalsze trwanie życia, dzięki czemu emerytura jest wyższa.


   Ekspertki spotkały się również z pytaniem, gdzie można znaleźć dokumenty ze zlikwidowanych zakładów pracy, a mianowicie na stronie ZUS-u znajduje się baza zlikwidowanych zakładów pracy i tam można znaleźć adresy archiwów, w których przechowywane są dokumenty z tych zakładów. Warto pamiętać również, że istnieje również strona ewidencja.warszawa.ap.gov.pl i tam również po wpisaniu nazwy pracodawcy i miejscowości, w której był zakład, można znaleźć archiwum, w którym powinny być złożone dokumenty.
REDAKCJA PORTALU radiozw.com.pl NIE ODPOWIADA
ZA TREŚĆ KOMENTARZY ZAMIESZCZANYCH PRZEZ INTERNAUTÓW

REKLAMA