Pierwsza obowiązkowa wysyłka pliku JPK przez mikroprzedsiebiorców do 26 lutego

   Z początkiem 2018 roku mikroprzedsiębiorcy zyskali nowy obowiązek. Muszą prowadzić elektroniczną ewidencję VAT i co miesiąc przesyłać internetowo fiskusowi Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Pliki JPK należy przesyłać fiskusowi w postaci elektronicznej do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Pierwszy plik JPK_VAT należy przekazać już w lutym, ale ze względu na to, że 25 lutego przypada w niedzielę, pliki JPK można przesłać dzień później. Pliki można przesyłać już teraz, a to oznacza, że można szybciej otrzymać zwrot nadpłaconego podatku. Mówi kierownik Samodzielnego Referatu Spraw Wierzycielskich w Urzędzie Skarbowym w Wieluniu, Joanna Mielczarek:
    - Przedsiębiorcy pliki JPK_VAT składają już teraz. Przypomnijmy, że przedsiębiorcy, którzy wykażą w swojej deklaracji podatek VAT do zwrotu, czyli naliczony podatek jest większy od należnego, to mogą go otrzymać w przyspieszonym terminie. I takie pliki JPK_VAT już do nas trafiają. Warto też przypomnieć, że te zwroty są przekazywane w tym krótszym terminie, jeżeli zwrot nie budzi żadnych wątpliwości. W sytuacji, kiedy Urząd Skarbowy podejmie decyzję, że należy podjąć czynności sprawdzające, polegające na sprawdzeniu, czy ta kwota jest faktycznie należna do zwrotu, to wtedy termin może być dłuższy. Jeśli chodzi o pytania kierowane już teraz przez przedsiębiorców do nas, do US w zakresie przesyłania plików JPK_VAT, to te prośby sprowadzają się do udostępnienia przez nas takiej skróconej instrukcji obsługi. Jeśli chodzi o pytanie stricte techniczne, to odsyłamy podatników na stronę portalu podatkowego. Gdzie można znaleźć adres www.finanse.mf.gov.pl/pp/jpk i telefon i skorzystać tam z fachowej pomocy informatyków.


   Dane do utworzenia JPK_VAT są zaciągane bezpośrednio z systemu finansowo-księgowego, z którego korzysta dana firma i przekazywane w określonych ustawowo układzie i formacie (.xml). Ministerstwo Finansów pomyślało jednak o osobach, które nie korzystają z profesjonalnych programów księgowych. By nie narażać ich na koszty związane z zakupem specjalnego oprogramowania tylko po to, by wypełnić ustawowe obowiązki, w połowie grudnia 2017 r. udostępniono darmową aplikację e-mikrofirma do wystawiania i ewidencjonowania faktur VAT. Następna wersja aplikacji e-mikrofirma, która ma zostać wydana z końcem stycznia 2018 r. pozwoli ona na generowanie i wysyłanie JPK_VAT i pobranie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru. Każda wysyłka plików JPK (obojętnie, czy zostanie dokonana z płatnego programu księgowego, czy aplikacji MF) będzie musiała zostać uwierzytelniona. Przedsiębiorca musi udowodnić, że jest tym, za kogo się podaje. Narzędzia uwierzytelniające są dwa: kwalifikowany podpis elektroniczny (płatny) lub Profil Zaufany (bezpłatny). Ten ostatni można założyć np. przez bankowość elektroniczną swojego banku (taką usługę udostępnia większość banków działających w Polsce). Kolejna nowość czeka przedsiębiorców z dniem 1 lipca 2018 roku. Od tej daty firmy małe i średnie firmy oraz mikroprzedsiębiorstwa będą zobowiązane do udostępnienia fiskusowi podczas e-kontroli pozostałych plików JPK - z informacjami o operacjach gospodarczych za poprzednie okresy. Duże firmy podlegają tym przepisom już od 1 lipca 2016 r.

JPK na żądanie obejmują:
księgi rachunkowe - JPK_KR
wyciąg bankowy - JPK_WB
magazyn - JPK_MAG
faktury VAT - JPK_FA
podatkową księgę przychodów i rozchodów - JPK_PKPIR
ewidencję przychodów - JPK_EWP
REDAKCJA PORTALU radiozw.com.pl NIE ODPOWIADA
ZA TREŚĆ KOMENTARZY ZAMIESZCZANYCH PRZEZ INTERNAUTÓW

REKLAMA